Äänittäminen ja editointi - mitä tekisin toisin?

Aki Kiminki

blogi-editointi-logic-pro-x-web.jpg

Välitilinpäätös

Tässä vaiheessa on jo sen verran perspektiiviä Pilipalisaatio-kuunnelman tekemiseen että voi tehdä pienen välitilinpäätöksen äänitys- ja editointihommiin. Tätä kirjoitettaessa (kesäkuun loppu) Pilipalisaation 10 jaksosta on 8 julkaistu, yksi melkein valmiiksi editoitu ja viimeinen kokonaan editoimatta. Mielenkiintoinen tilanne siis. Kuunteluita on tullut ainakin oman mittariston mukaan hyvin: yhteensä yli 3000 jaksokuuntelua. Vaikea sanoa vielä onko se paljon vai vähän - vertailukohtia ei omasta takaa löydy.

Editointi ja mitä olen siitä oppinut

Editointi on aina hidasta puuhaa, oli kyseessä sitten tekstin, äänen tai videon editointi. Se on loputonta elementtien järjestelemistä, kokeilua, yritystä, erehdystä ja päätöksentekoa. Ja valtavan työlästä. Editoinnin työmäärä ei sinänsä minua yllättänyt. Tiesin jo etukäteen suurin piirtein sen skaalan missä liikutaan: tunnin editoinnissa syntyy noin minuutti valmista materiaalia. Kyllä, minuutti! Ja editoitavaa riittää: näistä 10 jaksosta muodostuu kokonaisuutena yli 2 tunnin spektaakkeli. Tällä hetkellä editointiin on mennyt 160 tuntia eli työpäiviksi muutettuna 21 työpäivää. Kohtalainen määrä ja vielä kasvaa hiukan…

Työmäärä ei siis yllättänyt, mutta sen sijaan editoinnin, www-sivujen ja somen pyörittämisen viemä energian määrä yllätti. Pääsiäisenä kun vietimme “kutsuvierasensi-iltaa” ja esitimme yleisölle 7 jaksoa, totesin että nyt on ehkä tauon paikka. Ja niin olikin: meni 4 viikkoa etten tehnyt sekuntiakaan editointia. Hetkellisesti takki tyhjeni aivan kokonaan.

Tunnin editoinnilla syntyy yksi minuutti valmista materiaalia.

Tärkeimmät huomiot ja opit editoinnista:

1) Olisi pitänyt aloittaa editointi paljon aikaisemmin

Aloitin editoinnin vasta kun melkein kaikki oli jo äänitetty. Se oli virhe, kahdestakin syystä.

Ensiksikin: editoinnissa huomasin äänitys- ja mikrofonityöskentelyyn liittyviä asioita, jotka olisi kannattanut tehdä äänitystilanteessa toisin. Esimerkiksi puheen rytmitys ja tauotus: tietyissä dialogin kohdissa, esim. silloin kun henkilö keskeyttää toisen, keskeytystä ei tarvitsisi tehdä puhumalla suoraan toisen päälle vaan sen voisi tehdä pienen tauon jälkeen ja tehdä taimaus vasta editoinnissa.
Ja koska äänitimme dialogit tiiviissä ringissä samassa tilassa eikä kukin omassa äänieristetyssä kopissa, puheen vaihtuminen henkilöltä toiselle oli monesti haastava tilanne, koska puhujan ääni “vuotaa” toisen puhujan mikkiin. Jos olisin aloittanut editoinnin heti ensimmäisen äänityssession jälkeen, olisin välttynyt editoinnissa monelta yllä mainitun kaltaiselta hankalalta tilanteelta.

Toiseksi: äänitysvaihe oli melko verkkaista ja leppoisaa, silloin olisi hyvin ehtinyt tehdä myös editointia. Näin koko tuotanto olisi edennyt nopeammin eikä tulevan editointivaiheen aiheuttama “valtava möykky” olisi paisunut niin suureksi. Ja lopulta käynyt niin että julkaisu viivästyi - sekä julkaisujen aloittaminen, että vielä loppupään editointikin.


2) Muistiinpanot äänitystilanteessa olisivat olleet suuri apu

Äänityksissä olisi ehdottomasti pitänyt tehdä muistiinpanoja, esimerkiksi siitä mikä otto oli hyvä jne. Teimme jokaisesta kohtauksesta 2-4 ottoa. Editointia olisi nopeuttanut reilusti jos olisin jo äänitystilanteessa tajunnut kirjoittaa nopeat muistiinpanot siitä mikä otto toimi, mikä ei. Kuuntelin kyllä äänityspäivän iltanan klipit läpi ja nimesin klippejä mutta silti, muistiinpanoista olisi ollut suuri apu. Etenkin, kun äänityksen ja editoinnin välillä saattoi olla jopa puoli vuotta.


3) Mieti ensin - editoi sitten

Etenkin alkuvaiheessa minulla tuntui olevan into päällä ja sorruin hosumiseen: aloin suoraan tekemään ja mietin äänimaisemaa, tehosteita ja efektejä samalla kun raahailin ja leikkailin klippejä raitojen aikajanalla. Väärin!
Ensin pitää rauhassa pelkästään miettiä jonkinlainen konsepti kohtauksen luonteelle ja äänimaisemalle ja vasta sitten lähteä etsimään soundeja, raahailemaan, miksailemaan ja efektoimaan niitä. Tämä pätee moneen muuhunkin asiaan. Jos lähtee vain suoraan tekemään ilman ennakkoon ajattelua, se tuottaa usein vain päämäärätöntä hosumista.


4) Värikoodaa klipit - kiität vielä itseäsi

Yksinkertainen kikka, mitä ei alussa tullut tajunneeksi: merkitse klipit väreillä editointiaikajanalla. Esimerkiksi sinisellä ne otot/replat jotka ovat “ihan ookoo”, vihreällä ne jotka ovat hyviä ja punaisella huonot/pois heitettävät.

Ensi kerralla viisaammin

Kaikesta ensikertalaisuudesta ja muusta huolimatta, tämä on ollut jopa hieman helpompaa mitä etukäteen ajattelin. Vaikka tämän tekemiseen tarvittu energiamäärä vähän pääsikin yllättämään, kaikki muu on ollut suhteellisen odotetun kaltaista. Ja mielettömän opettavaista. Nyt olen monta kokemusta viisaampi ja tiedän mitä teen seuraavalla kerralla toisin.



Aki Kiminki