Ensimmäinen äänitys 10.12.2018

 

Aki Kiminki

“Liisa Pörsä” (Helena Valtonen) ja “Stinde Koistinen” (Aki Kiminki) ensimmäisessä äänityssessiossa.

“Liisa Pörsä” (Helena Valtonen) ja “Stinde Koistinen” (Aki Kiminki) ensimmäisessä äänityssessiossa.

 

Alkuperäinen tarkoitus oli tehdä lukuharjoitukset nro 2. Käytäntö kuitenkin osoitti että tästä tuli jo ensimmäinen varsinainen äänityskerta. Paikalla roolihahmoista oli konsultti Stinde Koistinen, toimitusjohtaja Seppo Tönttö sekä markkinointijohtaja Liisa Pörsä. Aloitimme ensimmäisen jakson ensimmäistä dialogikohtauksesta, Klemmarin maanantaipalaverista.

Hahmojen tyylit löytyivät hyvin

Viikkoa aiemmin pitämissämme lukuharjoituksissa olimme jo luoneet aika hyvät lähtökohdat hahmoille joten varsinaista “luonteen hakemista” ei hirveästi enää tarvinut tehdä. Alussa oli Seppo Töntön intropuheessa hieman “vuoristoratamainen lastenohjelma-soundi” mutta se saatiin kuosiin aika pienellä korjausliikkeellä. Ja ei muuta kuin reploja eteenpäin!


Tässä kohdassa tuli vastaan yksi pienoinen ongelma: tajusin että kohtauksen keskustellussahan on mukana Sepon ja Liisan lisäksi kolmaskin henkilö, mihin en ollutkaan muistanut varautua. Tosin vain kahden replan sivuroolissa, mutta silti. Hätä keinot keksii: heitin itse lennosta “Peksin” replat, sen enempää miettimättä. Poiskaan niitä ei voinut jättää koska nämä vuorosanat ovat tärkeitä palaverin dynamiikan kannalta. Myöhemmin “Peksin” replat korvasi toinen henkilö, koska halusin itse välttää olemasta äänessa päähenkilön lisäksi muina henkilöinä.

Kaksi jaksoa per äänityskerta

Kuten aiemmin blogissa kirjoitin, ennen äänitysten aloittamista minulla ei ollut pienintäkään aavistusta millaista säätöä äänittäminen on ja kuinka paljon aikaa siihen tuhraantuu. Pelkona oli että yhteen jaksoon menee kalenteriajassa viikkoja tai jopa kuukausi. Pelko osoittautui turhaksi. Käytännössä heti ensimmäisestä äänityskerrasta lähtien vakiintui rytmi, jossa saimme kerralla purkkiin n. kahden jakson verran dialogia. Kokonaisia jaksoja ei kuitenkaan yhdellä äänityskerralla saatu vaan monet jaksot sisältävät dialogien lisäksi myös erilaisia muiden henkilöiden spiikkaamia inserttejä ja “mainoksia”, joita äänitin toisina ajankohtina. Yhteen äänityskertaan meni aikaa kaikkine säätöineen ja akustointeineen n. 2-3 tuntia.

Akustointi - pari vinkkiä

Teimme äänitykset työpaikallamme Solitan toimistolla tavallisessa neukkarissa. Monesti neukkareiden akustiikka on huono - eikä meilläkään ole siinä kehumista. Siksi jokaiseen äänityskerran aluksi piti rakentaa “studio” eli tehdä äänityspöytämme ympärille kunnon barrikaadit pehmeistä ja ääntä eristävistä materiaaleista. Onnekseni tämä on helppoa sillä toimistollamme on tähän tarkoitukseen täydellisesti sopivia pyörillä kulkevia tussitauluja, joiden toinen puoli on pehmeää huopakangasta. Täydellinen äänieriste! Sellaisia muutama ja vielä jokunen muu tussitaulu ja liikuteltava naulakko johon ripustin torkkupeittoja ja joogamattoja ja voilá - akustiikka on yhtäkkiä suorastaan erinomainen!

Ensimmäinen jakso otettiin myöhemmin uusiksi

Tekijöiden ja tekemisen kehityskaaren on huomannut tässä aika hyvin. Etenkin, kun tuotanto on edennyt kohtalaisen hitaasti: äänityksiä on tehty n. kerran viikossa. Silloin on matkan varrella helppo havainnoida tekijöiden kehittymistä ja oman näkemyksen hioutumista kun saa etäisyyttä aiempiin tekemisiin. Siksi halusin myöhemmin äänittää ensimmäisen jakson uusiksi. Kun olimme äänityksissä jossain 6-7 jakson kohdalla, totesin että nykyiseen tatsiin nähden ensimmäinen jakso saattaa olla ehkä hieman flegmaattinen. Ja ymmärrettävästikin, olihan ensimmäinen jakso kuitenkin ensimmäinen monessa muussakin mielessä. Olimme kaikki ensikertalaisia tällaisessa kuunnelmatyössä joten se oli vielä opettelua.

Tammikuun loppupuolella otimme ensimmäisen jakson uudelleen käsittelyyn. Käsikirjoitus oli sama, mutta teimme sen uudella intensiteetillä ja siitä tuli paljon parempi kuin alkuperäisestä.

Ensimmäisessä jaksossa olevat “Peksin” replat äänitettiin toisella kerralla kuin muu dialogi ja lisään ne editoinnissa Sepon ja Liisan keskustelun keskelle. Lopputulos on vielä tätä kirjoittaessa arvoitus.

Laitteet - näillä Pilipalisaatio tehdään

Pilipalisaatio-kuunnelma syntyy erittäin kompaktilla podcast-laitteistolla.
Tuotantoon on käytetty vain näitä:

Äänitys

Zoom H6 -tallennin
319 € @ Verkkokauppa.com (01/2019)

Rode M5 -mikrofonit
pienikalvoiset kondensaattorimikit, 139 € / 2 kpl (01/2019)

Editointi, äänisuunnittelu

Logix Pro X
Pro-tason "DAW”, saatavana vain Mac-käyttöjärjestelmiin
229 € (01/2019)


Kirjoitan vielä myöhemmin oman postauksen äänityksestä ja editoinnista.



Aki Kiminki