Podcast-kuunnelma - mistä kaikki alkoi?

Aki Kiminki

kuunnelma-alku.jpg

Pari vuotta sitten - joskus keväällä 2017 - mieleen leimahti ajatus, että mitä jos alkaisin tekemään podcastia. Nettiradio, podcast ym. audiokanavat olivat kuplineet ajatuksissa jo varmaan 10 vuotta, mutta toistaiseksi ne olivat jääneet vain ajatuksen tasolle. 2010-luku on kuitenkin ollut uudenlaisten sisältömuotojen ja -kanavien esiinmarssia kun suoratoistot, vlogit, podcastit, äänikirjat ym. ovat vyöryneet ryminällä arkeemme. Siksi ei ole ihme, että meikäläisenkin hidas ja tarkkaan harkitseva kone vihdoin heräsi tähän. Podcast kuitenkin vaihtui ideoissa nopeasti podcast-kuunnelmaksi. Yksinkertaisesti siksi, että en keksinyt tarpeeksi vetävää aihetta podcastille. Sen sijaan tuli ajatus: miksi en tekisi kuunnelmaa!

Kypsyttely oli vuoden kestävä ajatusten marinointi

Tarinoiden, irtoideoiden ja koko tekemisen filosofian kypsyttely kesti vuoden. Tämä oli vasta pelkkää ajatuksissa tapahtuvaa hauduttelua, aiheen pohtimista ja ympäröivien medioiden ja äänimaisemien tavallista tarkempaa tutkiskelua. Tuohon ajankohtaan osui myös Helsingin Sanomien erinomainen artikkeli Ylen palkitusta äänisuunnittelijasta Tiina Luomasta. Ja kun sittemmin pienen sattuman kautta myös sain tutustua Tiinaan ja Ylen äänituotantoon, oli peli selvä. Silloin viimeistään syttyi kipinä aloittaa omia audio-projekteja. Siihen asti olin tehnyt paljon musiikkia, mutta en draamaa tai muita tarinallisia tuotoksia.

Miksi kuunnelma? Koska mä voin!

Kuunnelma on erittäin kiinnostava, mutta marginaalinen ja aliarvostettu taidemuoto. Isossa mittakaavassa katsottuna kuunnelmia tekee Suomessa käytännössä vain Yle - ja hyvin tekeekin. Indie-tekijöitä toki on, mutta kokonaisuudessa ne ovat vain murusia. Tai sitten he eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Jos kysyt keneltä tahansa, että “mitä tulee mieleen sanasta kuunnelma?”, olen varma että saat vastaukseksi jonkun näistä:

  • Yle

  • Ylen lastenkuunnelmat

  • Knalli ja sateenvarjo (Yle)

Bonuksena joku voi ehkä mainita “radioteatteri”. Onneksi podcast-buumin myötä indie-tekijöiden määrä koko ajan kasvaa.

Knalli ja sateenvarjo on myös omalla kohdalla iso vaikuttaja. Taisin olla noin 10-vuotias kun hurahdin Knalliin ja sateenvarjoon. Vinkin sain äidiltäni. Kuuntelin yhden jakson ja se oli menoa samantien. Samalla innostuin myös kuunnelmasta ylipäätään. Niitä tuli ääniteltyä C-kasetille ja kuunneltua niin paljon että taisin tuolloin osata joitain Knalli ja sateenvarjo -jaksoja kokonaan ulkoa.

Kuunnelma elää uutta renesanssia

Kuunnelmaa boostaa nyt - aivan kuten blogeja, musiikkia tai videoitakin - tuotannon ja julkaisun vaivattomuus. Kuunnelman tekeminen on tänä päivänä ainakin teknisessä mielessä kaikkien tavoitettavissa. Kevyimmillään kuunnelman voi tehdä ja julkaista pelkällä älypuhelimella. Myös julkaisukanavat ovat kehittyneet ja niissä alkaa olla määrällisesti jopa valinnan vaikeutta. Kun välineet ja kanavat kehittyvät, alkaa tekijöitä ja tuotantoakin tulla. Vielä esimerkiksi 10 vuotta sitten indie-kuunnelmalla oli paljon köyhemmät ajat. Tuotanto toki oli jo “helppoa” mutta julkaisukanavat olivat vielä kohtalaisen alkeellisia. Ja ehkä tärkein tekijä tuolloin oli se, että kyseisiä kanavia ei tunnettu suuren yleisön keskuudessa. Ei ollut suoratoistopalveluja nykymittakaavassa ja siksi podcastien kuunteleminen vaati aina ensin niiden tiedostojen tallentamista, sitten etsimistä laitteelta ja vasta sitten kuuntelua. Se oli hankalaa, varsinkin kun verkkoyhteydet, etenkin mobiilissa olivat silloin nykyistä heikompia.

Yleisö ei myöskään osannut odottaa ja etsiä kuunnelmia juuri muualta kuin Ylen lähetysvirrasta - silloin kun niitä sieltä sattui tulemaan.

Kuunnelma ulottaa lonkeroitaan koko ajan uusiin ympäristöihin. Esimerkiksi Amazonin uusi ja suosittu, Julia Robertsin tähdittämä alkuperäissarja “Homecoming” on alunperin podcast-kuunnelma, josta Amazon teki tv-version.

Katso / kuuntele:

Homecoming - tv-sarja @ Amazon
Homecoming - podcast-kuunnelma

Olen tällä hetkellä kuunnellut muutaman jakson Homecoming-kuunnelmaa, ja se on kyllä mielenkiintoinen. Mainittakoon: yhdessä roolissa on David Schwimmer eli Frendien “Ross”.

Kuunnelma on mainittu viime päivinä myös Bassoradiossa. Kuuntelin haastattelua, jossa joku suomalainen räppäri (valitettavasti en muista kuka…) kertoi tavoitteekseen tehdä uudenlaisia kirjoitustöitä mm. kuunnelmaa.

Mitä tähän voi muuta sanoa kun että kuunnelma elää uutta renesanssia - ja se on mahtavaa!

Aki Kiminki